Oslo Bach-kor tar opp nye tenorer og basser.
Koret fremfører årlig flere av de viktigste kirkemusikalske verkene, og fører gjennom dette den store oratorietradisjonen videre i Oslo. Koret arbeider alltid med profesjonelle solister, orkestre og musikere. Neste konsertprosjekt er Gioachino Rossini: Petite Messe Solennelle 22. november.
Oslo Bach-kor ble etablert i 1988 under navnet Iver Kleives Kor, men skiftet navn i 1997 til Oslo Bach-kor. Fra høsten 2025 er Marius Skjølaas ny kunstnerisk leder og dirigent for koret.
Koret øver i Majorstuen kirke tirsdager kl. 1900-2145. Vi ønsker sangere med korerfaring, gjerne også med noe notekunnskap. Oslo Bach-kor skal være et symfonisk kor, og sangere med store stemmer er velkomne!
Kontakt for informasjon og avtale om prøvesang:
Anna Ingeborg Refseth airefseth@gmail.com
Marius Skjølaas, kantor i Trefoldhetskirken og en ledende skikkelse i Oslos kormiljø, blir ny dirigent for Oslo Bach-kor fra høsten 2025. Vi i OBK er svært glade for at Marius ville ta over som vår nye dirigent etter at Iver Kleive gir seg etter 37 år.
Det legendariske radarparet Knut Reiersrud og Iver Kleive trenger knapt noen nærmere presentasjon. I nærmere 30 år har de jevnlig opptrådd for et begeistret publikum i Norge og utlandet. De siste årene har de innimellom gitt oss en annen type konsert – «Bach, Blues og Orgelbrus» - der de tar med seg Oslo Bach-kor og serverer en herlig musikalsk perlerad. Publikum får kjente høydepunkter fra musikkhistorien iblandet salmer, folketoner og de mest kjente Reiersrud-Kleive-låtene.
Når Iver Kleive i disse dager avslutter et 37 år langt samarbeid med Oslo Bach-kor, et kor han selv etablerte og bygget opp, har det vært hans drøm å gjøre det på Utsira, lengst vest i Norge. Denne aller siste «Bach, Blues og Orgelbrus» blir rett og slett historisk. Og like fullt som det alltid er for Reiersrud og Kleive i kirker og konserthus Norge rundt, vil det utvilsomt bli i Sirakompasset, lørdag 14. juni kl. 14.00. Billetter kan kjøpes på ticketmaster
OBK vil utvikle et repertoar for årlige oppførelser av de store kirkemusikalske verkene.
Gjennom dette arbeidet utvikles det et kunstnerisk, økonomisk og publikumsmessig fundament for satsing på stadig mer utfordrende verk. Les mer her.